Kommunisere med brukeren
EasyGraphics har egne metoder for innlesing og (tekstlig) utskrift i tegnevinduet eller konsollet.
Innlesing
For å lese inndata fra brukeren må man bruke metoden getText. Den brukes i prinsippet på samme måte som showInputDialog:
String tallTxt = getText("Skriv et tall:");
I toppen av EasyGraphics-vinduet er det en tekstboks der brukeren skriver inndata. Teksten "Skriv et tall" blir satt som ledetekst rett over denne tekstboksen. Når brukeren trykker enter blir verdien kopiert inn i variabelen tallTxt (representert som en tekst). Akkurat her vil man nok følge opp med å konvertere til heltall med parseInt.
Utskrift
Hvis man vil gi tekstlige utdata til brukeren kan det gjøres i selve tegnevinduet med metoden drawString.
drawString("En melding i tegnevinduet.", 50, 50);
I forbindelse med testing kan det være nyttig å skrive ut i konsollvinduet. Da bør man bruke EasyGraphics-varianten av println, slik:
println("En melding til konsollet.");
Grunnen til å ha en egen println-metode er at animasjoner kan ta noe tid, og er i utgangspunktet ikke "samkjørt" med standard utskriftsmetoder i Java. EasyGraphics-varianten av println vil sørge for å gjøre utskrift på forventet tidspunkt.